בירוקרטיה בשיפוץ מעלית בבית משותף

A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.
תוכן עניינים

החיים בבניינים משותפים מחייבים את כל הדיירים למצוא דרכים לשתף פעולה. כשאין הסכמות, התוצאה עלולה להיות עוגמת נפש לשכנים רבים ואפילו לכל מי שחי בבניין. לעומת זאת, התחשבות הדדית מייצרת הרמוניה נעימה, והתנהלות לטובת האינטרסים של כולם. אחת הסוגיות הרגישות היא הוספה של מעלית לבניין רב קומות וגם שיפוץ מעליות בבתים משותפים מחייב התייחסות לפן הבירוקרטי. כאן בעמוד תמצאו מידע מקיף בנושא זה, כך שתוכלו לפעול בחוכמה.

מה כולל שיפוץ מעלית?

שיפוץ מעלית בבית משותף כולל במרבית המקרים התייחסות גם לפן הפונקציונלי וגם לפן האסתטי.

מבחינת תפעול המעלית, הצעדים הנדרשים הם החלפת המנוע, הרכבת מערכת אלקטרונית חדישה שתשפר את השליטה במתקן החיוני וגם שינוי של מערכות רלוונטיות לעלייה וירידה מהירה וחלקה. בהקשר זה כדאי לציין שתחום המעליות השתכלל באופן משמעותי בעשור האחרון, ולכן ההבדל בין מעלית משופצת למעלית ישנה עשוי להיות דרמטי.

במישור הוויזואלי, השיפוץ יותאם למצב הנוכחי של המעלית ולציפיות של הדיירים. ניתן להחליף את חיפוי הרצפה, את חיפויי הקירות, את המראות ובאופן כללי לחדש את מראה התא כך שהמעלית תהיה גם פרקטית יותר וגם נעימה יותר לעין.

השלב הראשון: אסיפת בעלי דירות

על-מנת שאפשר יהיה לשפץ מעלית בבניין משותף, יש לכנס אסיפה של כלל בעלי הדירות. חשוב להדגיש שההחלטה מתקבלת ע"י מי שהדירות שייכות להם ולא ע"י מי שגר בהן בפועל (כשיש דירות שמושכרות לאחרים), ובאופן טבעי גם המימון מגיע מבעלי הנכסים.

באופן עקרוני יש שני סוגי רוב רלוונטיים להחלטות לגבי שיפוצים בבתים משותפים: רוב רגיל ורוב מיוחד. רוב רגיל פירושו הסכמה של 51% מבעלי הדירות (או יותר, כמובן). רוב מיוחד פירושו הסכמה של לפחות בעלי דירות ש-2/3 מהרכוש המשותף בבניין צמוד לדירות שלהם.

אם שיפוץ המעלית הכרחי על-מנת שאפשר יהיה להמשיך להשתמש בה בבטחה, נדרש רוב רגיל באסיפה. אם השיפוץ הוא קוסמטי בעיקרו, יידרש רוב של 2/3.

מימון השיפוץ

אם לכל הדיירים בבניין יש גישה למעלית, כל בעלי הדירות מחויבים להשתתף במימון, גם אם התנגדו להחלטה לבצע את השיפוץ. החוק מאפשר לכפות על בעלי דירות סרבנים את התשלום, ולכן כדאי לשתף פעולה. בבניינים שבהם רק חלק מהשכנים משתמשים במעלית, חובת מימון השיפוץ חלה רק על בעלי הדירות הרלוונטיות.

הבירוקרטיה בהתקנת מעלית חדשה

שיפוץ מעלית לא מחייב קבלת היתרים ולכן הבירוקרטיה הכרוכה בפרויקט מסוג זה היא בעיקר פנים בניינית, כלומר השגת הרוב הדרוש מבין בעלי הדירות. לעומת זאת התקנה של מעלית חדשה, או שיפוץ שמשנה את תוואי המעלית, כבר מחייבים קבלת היתר מוועדה מקומית לתכנון ובנייה. בכל מקרה חשוב למצוא חברה בעלת ניסיון רב בתחזוקת מעליות, כולל ביצוע שיפוצים מקיפים, כדי שהפרויקט יעמוד בכל התקנות ויושלם בזמן קצר ככל האפשר.

ישראל גרוסמן
ישראל גרוסמן

מהנדס בניין עם ניסיון של יותר מ-20 שנה בענף הבנייה. הוא בעל תואר ראשון בהנדסה אזרחית ותואר שני בניהול פרויקטים. ישראל עבד על מגוון פרויקטים ברחבי הארץ, כולל בניית בניינים, כבישים וגשרים.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.