המסלול המבטיח להיות מפקח בנייה בפרויקטים נחשבים

A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.
תוכן עניינים

בניה היא התחום המתפתח והיציב ביותר בשוק התעסוקה של ישראל בימנו. מדובר על ענף שנמצא בנסיקה כבר כמה עשרות שנים והוא לא צפוי להיכנס להאטה באיזה שהוא שלב בעשורים הקרובים. אחד המקצועות המבוקשים בתחום הוא של מפקח הבניה, במיוחד בפרויקטים גדולים ומאתגרים של שנים רבות. המקצוע דורש ידע, בקיאות והכרה מעמיקה של התחום, וכן גם תעודה רשמית המסמיכה את המפקח. אז מהו תפקידו של מפקח הבניה בשטח והיכן ניתן ללמוד כדי להיכנס לתחום? כל התשובות בהמשך. 

תפקידו של מפקח הבנייה

למפקח בניה יש מספר תפקידים באתר הבניה, ובין אם מדובר על אתר קטן או גדול – יש צורך במפקח. הוא אחראי על כך שתוכניות הבניה יבוצעו על פי הסדר וכלשונן, הוא אחראי לדרוש תיקונים מהקבלן במידה והם נדרשים, הוא אחראי על טיב החומרים ותקינותם, הוא גם אחראי על הגעת הקבלנים השונים לאתר הבנייה והתיאום ביניהם, כדי שלא ייווצר כאוס ובלגן באתר. כמו כן, המפקח אחראי לדאוג לכך שהבנייה בפועל תבוצע על פי לוח הזמנים שנקבע לפרויקט, הוא גם צריך לדאוג לפתרונות כאשר צצות בעיות על פני השטח ולהיות איש הקשר בין בעלי המקצוע השונים בשטח. 

מסלולי לימוד שיפתחו את הדלתות לתחום

כדי להתקבל לעבודה כמפקח בניה יש ללמוד הנדסאי אזרחי או בשמו השני של מסלול הלימודים – הנדסאי בניין. את המקצוע ניתן ללמוד במסגרות שונות של אוניברסיטאות ומכללות, כאשר מסלול הלימודים יכול להיות למשך כמה שנים או פחות לתואר הנדסאי, בשילוב עם עבודה במסגרות גמישות או כלימודים אינטנסיביים. הלימודים אורכים בין שנתיים לשלוש שנים, כמו כן, ישנם מסלולי ערב וימי שישי המאפשרים שילוב מוצלח עם עבודה במשרה מלאה. 

בוגרי הלימודים יוכלו לאחר תום הלימודים להשתלב במשרדי תכנון מבנים, בחברות ניהול פרויקטים, אצל קבלני ביצוע או חברות הנדסאיות, בחברות פיקוח והנדסה ועוד. 

נושאי לימוד עיקריים

תוכנית הלימודים לתואר הנדסאי בניין מגוונת במיוחד וכוללת נושאים רבים. נושאי הלימוד העיקריים כוללים את מקצועות המחשב, את תחום ההנדסה האזרחית, את הנדסת הבניין, מדעים, מתמטיקה, פיזיקה, אנגלית טכנית, תוכנות שרטוט שונות, חישוב סטטי, פיקוח על אתרי בניה, חישוב כמויות, שימוש בחומרים שונים, תכנון קונסטרוקציות, תכנון אינסטלציה, דיני תכנון ובניה, בניה ירוקה, מיפוי, מדידות, הנדסת קרקע ועוד תתי נושאים רבים ומגוונים. 

המשך לימודים 

בוגרי הלימודים יוכלו להמשיך בדרך כלל ללימודים מקוצרים בתחומים מקבילים, למשל לימודי הנדסאי אדריכלות. מי שיסיים את הלימודים בהצלחה יקבל דיפלומה המוכרת על ידי המה"ט – המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ומדע. יש שבוחרים לאחר הלימודים להתמקצע בתחומים מקבילים, כדי לפתוח לעצמם אפשרויות תעסוקה נוספות וכדי לרכוש ידע שיסייע להם להתמודד עם התפקידים המוטלים עליהם ביתר קלות. יש שבוחרים להמשיך וללמוד שמאות מקרקעין, יש שבוחרים ללמוד קורס בעבודות בגובה, בתחום ההשקעות בנדל"ן ועוד. 

לסיכום, לימודי הנדסאי אזרחי נחשבים לאחד ממסלולי הלימוד המבוקשים ביותר כיום, וזאת בשל אפשרויות התעסוקה הרבות לאחר הלימודים, השכר המתגמל והאפשרויות השונות להתפתח בתחום יציב זה. הבוגרים יכולים להשתלב במגוון רחב של חברות וגופים ציבוריים ופרטיים או לבחור להמשיך להתמקצע בתחום ספציפי משיק לתחום ההנדסה האזרחית. 

ישראל גרוסמן
ישראל גרוסמן

מהנדס בניין עם ניסיון של יותר מ-20 שנה בענף הבנייה. הוא בעל תואר ראשון בהנדסה אזרחית ותואר שני בניהול פרויקטים. ישראל עבד על מגוון פרויקטים ברחבי הארץ, כולל בניית בניינים, כבישים וגשרים.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.