קורס נאמני בטיחות אש

A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.
תוכן עניינים

קורס נאמני בטיחות אששריפות ופגיעות אש הם מהאירועים והפגיעות הקשות ביותר שקיימות. לרוב שריפות מתפשטות במהירות ומעכלות ושורפות שטחים עצומים ברגעים ספורים. הפגיעה קשה ביותר כמובן גם כאשר היא קורת בבית פרטי אבל היא קשה שבעתיים כאשר היא קורת בטוח מוסד גדול ממדים, מבנה ענק או מפעל. לאו דווקא בשל העובדה כי האש חמה יותר אלא כי הסיכוי להתלקחותה גדול יותר וכי מספר האנשים היכולים להיפגע בה – גדול הרבה יותר. הפגיעות ברכוש, במכונות, בציוד וכד'- אדירות אבל חשוב מכך להגן מפני פגיעות בנפש.

קורס נאמני בטיחות אש, נועד בדיוק כדי למנוע אסונות מעין אלו. הוא נוסד והוסדר בעקבות סדרת אירועים קשים שהתרחשו בשנת 2010 שאחריה נקבע כי בכל מקום או אירוע אש במפעלים יהיה נוכח נאמן או ממונה בטיחות אש. תפקידו של הנאמן הוא לא רק לתת מענה מקצועי ולנהל את האירוע עד הגעת כוחות הכיבוי הרשמיים אלא גם לנסות לקבוע נהלים ולבצע פעולות שימנעו מראש את התפרצות אירוע האש או יקטינו את פגיעתו במידה ומתרחש.

קורס נאמני בטיחות אש

בלימודי קורס נאמני בטיחות אש עוסק המועמד בחשיבות הפעילות והפעולות הן במצבי חירום אך גם במצבי שגרה. בכך למעשה הו מרכז גם את נושא הטיפול אבל גם את נושא המניעה. כי להצליח בכך, לומדים בעת קורס נאמני בטיחות אש חומרים רבים המכינים את הממונה העתידי לתפקיד הן בתחום מניעת הדליקות ומניעת אש, תכנון מערך ההגנה, תפעול אירועים שפרצו, פינוי ובטיחות העובדים ועוד ועוד.

הנאמן אמור לייעץ לבעלי המפעל או המוסד בכל הנושאים הקשורים לכך ויתרה מכך להכין תיק שטח ובו כל המידע ודרכי הפעולה הרלוונטיים כדי למנוע או לתפעל אירוע אש. המידע והתיק שמכין הממונה אינם על דעת עצמו. כמובן שכל מפעל בנוי אחרת וישנם עבורו רגישויות ומאפיינים אחרים הנגזרים מתחום פעילותו אבל עדיין הוא מחויב לתקנים, החוקים וההנחיות של הרשויות המוסמכות לכך. לצד התכנון, חובה על הממונה ליישם בשטח את ההכנות (למשל הכנת עמדות כיבוי ושמירה על כשירות הציוד והמתנדבים) וכן עליו לבצע הדרכות לצוות העובדים במקום.

חומר רב אחריות רבה

קורס נאמני בטיחות אש לוקח בחשבון כי על הממונה מוטלת אחריות גדולה ולכן אינו חוסך בלימוד ותרגול מקיפים. ניתן דגש לנשואים רבים ומגוונים, כאשר ישנה כמובן התמקדות במקרים נפוצים אך בוגר קורס נאמני בטיחות אש חייב להבין את העקרונות, כדי שיוכל ליישם פתרונות גם במקרים קיצוניים או נדירים. כך לדוגמא, עוסק התלמיד בכל נושא בניית המדיניות של מניעת הדליקות, התקנת והצבת מערכות לגילוי אש, זיהוי נקודות תורפה בטיחותיות ונטרולם (בין אם על ידי אחסון נכון של חומרים דליקים, הדרכת עובדים והעלאת מודעות, שימוש נכון בחומרים ועוד). עוד בתקופת השגרה, חייב הממונה לדאוג לציוד מיגון וכיבוי ראשוניים תקינים ובעלי תאריך המעיד כי הם בסטנדרט הנדרש וכן לבצע שגרת אימונים – של האנשים האמורים לתת מענה בעת אירוע.

בכל הנוגע לחירום – הפעולות הנדרשות בעת התלקחות אש, הרי שלימודי קורס נאמני בטיחות אש עוסקים בלימוד על גורמי הסיכון באש (וכיצד להתמודד מולם, תוך שמירה קפדנית על בטיחות המטפלים באירוע), אמצעי הגילוי והנטרול של האש, שימוש בכלים השונים, טיפול בחומרים מסוכנים – חומ"ס, נטרול ובידוד מקומות מועדים להיפגע בגלי המשנה, פינוי נכון של אוכלוסייה, התמודדות עם מצבים רפואיים ועוד ועוד חומר רב.

מטרות קורס נאמני בטיחות אש

חשוב להבין. מטרת הקורס אינה להסמיך אנשים שיחליפו את כוחות ההצלה. זה גם לא מה שמצופה. המטרה היא להכשיר אנשים שיש בכוחם ובחוכמתם להביא למניעה של אירוע אש או לכל הפחות לגרום לסיכון קטן יותר מהתפרצות וכן לאחר תחילת האירוע, לנהל את כלל הגורמים, בתוך הכאוס שנוצר, כדי למנוע פגיעות בנפש ועד כמה שניתן- גם ברכוש, עד לבוא כוחות ההצלה הראשונים. כידוע, הדרך הטובה ביותר לצאת טוב מאירוע היא למנוע אותו ולכן החלק החשוב ביותר הוא לאתר, לזהות ולנטרל סיכונים מראש ואת זה יכול לבצע ממונה הבטיחות החי בפועל במפעל.

הקורס עצמו מועבר על ידי מומחים בתחום, בעלי היכרות עם תשתיות של מפעלים במגוון תחומים. יש מספר רב של מסלולים הנבדלים ביניהם באורכי הקורס, המושפעים ממספר המפגשים, צפיפות המפגשים על פני השבוע וכד'. הלמידה היא כמובן גם תיאורטית אך גם בעלת מאפיינים מעשיים, החל מהתנסות בכתיבת תיק שטח וכלה בפעילויות מבוקרות המדמות אירועים.

קראו עוד: קורס ממונה בטיחות אש

מה ילמד בקורס נאמן בטיחות אש?

תפקידו של נאמן בטיחות אש נאמן בטיחות אש אחראי על מניעת שריפות ומתן מענה בעת התרחשותן. הוא אחראי על ביצוע הנחיות בטיחות אש, ביצוע בדיקות תקופתיות של מערכות גילוי וכיבוי, הדרכת עובדים בנושאי בטיחות אש ועוד
איתור וזיהוי מפגעים וסיכונים נאמן בטיחות אש צריך להיות מסוגל לאתר מפגעים וסיכונים העלולים לגרום לשריפה. מפגעים אלו יכולים להיות חומרים דליקים, ציוד חשמלי בלתי תקין, תנאים סניטריים לקויים ועוד
הכרות עם מערכות גילוי וכיבוי אש נאמן בטיחות אש צריך להיות מכיר את סוגי מערכות הגילוי והכיבוי הקיימות, את אופן פעולתן ואת האופן בו יש להפעילן בעת שריפה
הכרות עם אמצעי כיבוי מיטלטלים נאמן בטיחות אש צריך להיות מסוגל להשתמש באמצעי כיבוי מיטלטלים, כגון מטפים, כיבוי ידני וספוגים
התאמת שיטות ואמצעי כיבוי לסוגי דלקות ישנם סוגי דלקות שונים, לכל סוג דלקת קיימת שיטת כיבוי מתאימה. נאמן בטיחות אש צריך להיות מסוגל להתאים את שיטת הכיבוי לסוג הדלקה

בנוסף לנושאים הללו, נלמדים בקורס גם נושאים נוספים, כגון:

  • תקנות בטיחות אש
  • הדרכת עובדים בנושאי בטיחות אש
  • תפקוד תחת לחץ
  • חילוץ לכודים
  • ניתוח אירועי שריפה

קורס נאמני בטיחות אש הוא קורס חשוב מאוד, המעניק לעובדים את הידע והכלים הדרושים כדי למנוע שריפות ולפעול ביעילות במקרה של שריפה.

ישראל גרוסמן
ישראל גרוסמן

מהנדס בניין עם ניסיון של יותר מ-20 שנה בענף הבנייה. הוא בעל תואר ראשון בהנדסה אזרחית ותואר שני בניהול פרויקטים. ישראל עבד על מגוון פרויקטים ברחבי הארץ, כולל בניית בניינים, כבישים וגשרים.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.