כיצד מבצעים מדידה מדויקת לפני שמתחילים לבנות?

A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.
תוכן עניינים

אחד השלבים החשובים ביותר בכל פרויקט בניה הוא המדידות. כל מדידה חייבת להיות מדויקת לחלוטין כדי שהעבודות שיתבצעו בהמשך הדרך יספקו את כל התועלות המצופות מהן. מדידות לא איכותיות מספיק עלולות לעכב את קבלת ההיתרים הדרושים, ועוד נזק אפשרי הוא צורך לבצע תיקונים יקרים בגלל טעויות בתכנון. 

על-מנת ששלב זה יתבצע באופן מושלם, יש 2 דגשים עיקריים: הפקדת המלאכה בידי מודד מוסמך ומנוסה ושימוש בציוד מתקדם. כאן בעמוד תמצאו מידע מפורט על שניהם.

איך בוחרים מודד?

מודדים הם אנשי מקצוע שעוברים תהליך הכשרה ממושך: הלימודים בתחום אורכים לא פחות מ-4 שנים וכוללים באופן טבעי שורת מבחנים לא פשוטים. לאחר מכן נדרש גם סטאז' שגם הוא נמשך פרק זמן לא מבוטל – שנתיים. בתום הסטאז' נדרש כל מי שרוצה לעבוד כמודד לעבור עוד מבחנים וגם ראיון במרכז למיפוי ישראל. רק מי שצולח את כל המשוכות יכול להציג עצמו כמודד מוסמך ולהירשם במאגר המודדים של משרד המשפטים.

בהתאם כל מודד הוא בכל ידע נרחב וגם ניסיון מעשי. יחד עם זאת מומלץ להעדיף מודדים בעלי ותק גם מעבר לסטאז' ההכרחי, ובפרט בפרויקטים דומים לזה שלכם. בפרט תקפה ההמלצה הזו כשמדובר על תוואי שטח מאתגר או בנייה מורכבת.

באיזה כלי מדידה משתמשים למיפוי לפני התחלת בנייה?

מודדים מוסמכים נעזרים בשלל כלי מדידה לביצוע עבודתם. חלק מהציוד הוא ציוד מתקדם שנשען על טכנולוגיות חדשניות. כך לדוגמה לצורך יצירת מפה טופוגרפית או מפה מצבית שמספקות מידע לגבי השטח שבו תתבצע הבנייה נעשה שימוש ב-GPS ובמכשירים גיאודטיים שונים: תאודוליט שמשמש למדידת זוויות בין קווי ראייה וגם בין קו הראייה לבין המישור האופקי, דיסטומט רובוטי או ידני שמשמש למדידת מרחקים ועוד.

עוד כלי מדידה לביצוע מדידה מדויקת הם קליברים, אינדיקטורים, מדי זווית, מדי קדח, מדי עומק וישנם גם אחרים. מודד מוסמך שולט מן הסתם בכל כלי העבודה הנ"ל ויודע מהו הציוד הרלוונטי לכל מדידה ומדידה.

אילו מדידות מתבצעות לפני עבודת בנייה?

את המדידות השונות לפני שמתחילים לבנות ניתן לחלק ל-2 קטגוריות: מדידות חוץ ומדידות פנים. המדידות בשטח נדרשות בעיקר על-מנת לשרטט את המפות ההכרחיות עבור קבלת היתר בנייה, והן משרתות באופן טבעי גם את האדריכל שמתכנן את הפרויקט. מדידות פנים מתבצעות בעיקר בדירות שעומדות לפני שיפוץ נרחב, כשהמטרה היא קבלת תשריט ותוצרים נוספים, כולל ב-3D, וזאת על-מנת שהתכנון האדריכלי של הדירה יהיה המדויק ביותר והמועיל ביותר. 

בפרט מומלצת מדידה יסודית כשיש מספר מפלסים, וגם כשרוצים לבצע שינויים מרחיקי לכת בנכס הקיים (ולמשל רוצים להסיר קורות, להזיז מפתחים וכו').  בעידן שבו נדל"ן הוא משאב יקר במיוחד, כדאי להשקיע במדידה על-מנת לנצל כל מטר רבוע באופן אופטימלי.

ישראל גרוסמן
ישראל גרוסמן

מהנדס בניין עם ניסיון של יותר מ-20 שנה בענף הבנייה. הוא בעל תואר ראשון בהנדסה אזרחית ותואר שני בניהול פרויקטים. ישראל עבד על מגוון פרויקטים ברחבי הארץ, כולל בניית בניינים, כבישים וגשרים.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.