קורס ממונה בטיחות מחיר ועלויות

A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.
תוכן עניינים

קורס ממונה בטיחות מחירבטיחות היא מעל לכל ושווה כל מחיר. לכן כשאנחנו נדבר בהמשך על קורס ממונה בטיחות מחיר, מראש הדיון והשאלה הם משניים. משתי סיביו: הראשונה, מדובר בתפקיד מאוד חשוב ומאוד מרכזי שיכול להציל נפשות וכמו שאמרנו – לזה אין מחיר. שנית, בשל היות ממונה בטיחות דמות כל כך מרכזית בארגונים, מפעלים ועסקים רלוונטיים של למעלה מ-50 עובדים ובשל העובדה שהאחריות שלו כל כך גדולה, הרי שהמקצוע הופך לנחשק ביותר ולפיכך גם השכר עצמו. חברות רבות תרות אחרי ממוני בטיחות מקצועיים ואיכותיים מתוך ידיעה כי אלו יכולים לספק את השקט המעשי והנפשי ולשמור על העובדים שלהם בריאים ושלמים.

בחירת קורס ממונה בטיחות מחיר וסמכויות

כאמור, ישנה דרישה ההולכת וגוברת לאנשי מקצוע איכותיים ומיומנים בתחום של הבטיחות בעבודה. השרישה נובעת הן מצד החוק והרשויות במדינה והן מצד בעלי המפעלים והחברות עצמם, שכן כל עובד שנפגע הוא גם כשלון שלהם. ישנם כיום מגוון רחב של קורסים בתחום ולכל קורס ממונה בטיחות מחיר אחר. החוכמה היא לבחור בקורס איכותי שיכול  להקנות מסלול לימוד מקיף, המשלב תאוריה ומעשה, שיכשיר את הבוגרים שלו לעבודה המאתגרת.

הדגש הוא לא רק על היכרות עם המפגעים עצמם או יצירת סביבת עבודה בריאה ותקינה לעובדים. הלימוד הסטנדרטי מתמקד בדברים הידועים והמוכרים אלא שתאונות או מפגעים לא תמיד מחזיקים שלט צבעוני "זהירות סכנה". קורס איכותי מלמד את הבוגר, לזהות מראש, לחשוב על אופציות של מפגעים שיכולים לצוץ, לנטרל את הסכנה מבעוד מועד וכמובן, שכשהיא מתרחשת – לנקוט באמצעים מהירים ואיכותיים לביטול או הפחתת האפקט המזיק.

לא רק קורס ממונה בטיחות מחר המעיד על חשיבותו ואיכותו אלא גם העובדה כי מי שאמון עליו ומפקח עליו הוא משרד הכלכלה ושבוגרי הקורס זכאים לתעודה ממשלתית רשמית. חשוב גם לדעת שלממונה הבטיחות צפויים לא מעט אתגרים במהלך העבודה השותפת מול מנהלים אחרים וכד'. תפקידו הוא לייעץ לבעלי המפעל או לראשיו בנושא הבטיחות להתריע בפניהם על סכנות וכד' אבל לא תמיד הוא יזכה לאוזן קשבת.

לצורך כך וכדי למנוע קשיים, לממונה הבטיחות יש כתב מינוי המעוגן בחוק וגם סמכויותיו ברורים מאוד. אגב, בשל העובדה כי מפעל רגיל וסטנדרטי מורכב מכמה מחלקות שונות, הרי שעל ממונה הבטיחות להיות מסוגל להכיר את כולם ולדעת לא רק מה הנעשה בכל אחד אלא מהן הסכנות הפוטנציאליות מכל מכונה, חומר, פעולה וכד'. זו הסיבה שלא כל אחד יכול להתקבל ועל אף שללימודי קורס ממונה בטיחות מחיר הרי שהשכר שיקבל הממונה יהיה גבוה.

הלימודים בקורס

כאמור, הקורס מקנה כלים תיאורטיים לצד כלים מעשיים, שעיקרם ידע נרחב בכל הקשור למניעת תאונות עבודה וגם למניעה של מחלות מקצועיות העללות להגרם בשל העבודה (למשל בעיות נשימה, אוזניים וכד'). נושאי הלימוד המרכזיים הם הכרת הגורמים השונים המסכנים (חשמל, מכונות, חומרים מסוכנים, אש ועוד ועוד), המערכות השונות האמורות לתת מענה לאיומים אלו כשהם מתרחשים, דרכים למנוע את הבעיות על ידי הכנת תוכניות ותיקי בטיחות, נטרול איומים, הדרכות עובדים, וכמובן ניהול אירוע בזמן אמת עד הגעת הכוחות המקצועיים הרלוונטיים.

למי מיועד קורס ממונה בטיחות ומהם תנאי הקבלה

כפי שציינו, לא כל אחד יכול להשתתף בקורס. דרישות הסף דורשות מהמועמדים להיות מהנדסים או הנדסאים וטכנאים בעלי 3 שנות ניסיון (למעט חריגים מסוימים, במגוון נושאים). על המועמדים לעמוד בבחינות מקדימות או לכל הפחות בראיונות מקדימים בהם משתתפים גם נציגים של משרד הכלכלה. קורס ממונה בטיחות מחיר נקבע כמו בכל קורס לימודי על פי היקף השעות הנלמד, פריסת ימי הלימוד המשפיעה על אורך הקורס, מיקום המכללה ועוד. לרוב, הקורס אורך סביב 300 שעות לימוד ובמהלכו נלמדים כלים מעשיים לצד חומר תיאורטי רב. חלק מן הלימודים כוללים הכנת תיק בטיחות מפורט וכן בחלק מן ממוסדות הלימוד תדרשו להכין פרויקט גמר מלא. בתום הקורס ועמידה בכל היעדים תקבלו תעודה מטעם מוסד הלימוד וכן תעודת גמר ממשלתית. בנקודה זו, לא תתקשו למצוא עבודה, שכן כאמור, יש ביקוש רב למקצוע.

ישראל גרוסמן
ישראל גרוסמן

מהנדס בניין עם ניסיון של יותר מ-20 שנה בענף הבנייה. הוא בעל תואר ראשון בהנדסה אזרחית ותואר שני בניהול פרויקטים. ישראל עבד על מגוון פרויקטים ברחבי הארץ, כולל בניית בניינים, כבישים וגשרים.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.