ממה מורכבת ואיך פועלת מערכת סולארית ביתית?

A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.
תוכן עניינים

המודעות להשפעות השליליות של האנושות על כדור הארץ הולכת וגוברת, ואנשים בכל העולם מחפשים דרכים להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלהם.

כחלק ממגמה זו, בעלי בתים רבים שוקלים התקנת מערכת סולארית לייצור חשמל. מתלבטים האם זה כדאי גם לכם? זה הזמן להבין ממה מורכבות מערכות ביתיות אלה, כיצד הן פועלות ומה היתרונות שלהן.

 

רכיבים של מערכת סולארית ביתית

כדי להבין כיצד המערכת מתפקדת ואיך משתמשים בה, ראשית כדאי להכיר את המרכיבים השונים. מערכות אלו מספקות פתרון מלא להפקת חשמל ביתי, והן כוללות מספר חלקים מרכזיים.

פאנלים סולאריים – החלק הגלוי ביותר במערכת סולארית הוא הפאנלים. אלה מותקנים בדרך כלל על גג הבית במטרה שיהיו חשופים לאור שמש ישיר. הלוחות מורכבים מתאים פוטו-וולטאיים (PV) שסופגים את קרני השמש וממירים אותן לחשמל זרם ישר (DC).

ממיר מתח – לאחר שהפאנלים הסולאריים מייצרים חשמל DC, יש להמיר אותו לחשמל זרם חילופין (AC) – סוג החשמל בו משתמשים משקי הבית. זה המקום שבו הממיר נכנס לתמונה.

אחסון סוללות  – זהו אמנם לא חלק חובה בכל מערכת אנרגיה סולארית, אך רוב בעלי הבתים בוחרים לכלול רכיב לאחסון סוללות. רכיב זה מאחסן עודפי חשמל הנוצרים על ידי הפאנלים, ושומר אותם לשימוש מאוחר יותר. ניתן להשתמש באנרגיה המאוחסנת במהלך הלילה, בימים מעוננים או במהלך הפסקות חשמל.

חיבור לרשת – רוב המערכות הסולאריות הביתיות קשורות לרשת, כלומר הן מחוברות לרשת החשמל המקומית. זה מאפשר להחזיר את כל עודפי החשמל שנוצרו, ועל ידי כך לקבל זיכויים כספיים מחברת החשמל.

 

כיצד פועלת מערכת סולארית ביתית?

הבנה של הרכיבים היא דבר אחד, אבל האם אתם כבר מבינים איך הם פועלים יחד כדי להפעיל את הבית שלכם באמצעות אור השמש? ככה זה עובד:

ייצור אנרגיה סולארית – התהליך מתחיל בכך שהתאים הפוטו-וולטאיים בפאנלים הסולאריים סופגים את אור השמש. הם יוצרים שדה חשמלי שגורם לחשמל לזרום באופן ישר (DC).

המרת אנרגיה – לאחר מכן נשלח זרם ה-DC שנוצר לממיר, אשר הופך אותו לזרם AC, בו ניתן להשתמש כדי להפעיל מכשירי חשמל ביתיים.

הפצה ושימוש – לאחר מכן, חשמל ה-AC מופנה ללוח החשמל של ביתכם, שם הוא מופץ למעגלים הנפרדים השונים. האנרגיה שנוצרת יכולה לשמש לכל דבר, מתאורה ועד הפעלת מכשירי חשמל גדולים, בהתאם לגודל המערכת הסולארית ולצרכי האנרגיה שלכם.

 

מה עושים עם עודף אנרגיה?

אם המערכת שלכם מייצרת יותר אנרגיה ממה שאתם צריכים בשעות השיא של אור השמש (ובקיץ הישראלי, זה תרחיש סביר מאוד), לאנרגיה העודפת הזו יש שני נתיבים פוטנציאליים. אם יש לכם רכיב לאחסון סוללות, האנרגיה העודפת תישמר שם. אם המערכת שלכם קשורה לרשת האזורית, ניתן לשלוח את החשמל העודף לשימוש כללי, וכאמור אולי תוכלו לקבל החזר כספי.

 

מה עושים עם מחסור באנרגיה?

כשהשמש לא זורחת, הבית שלכם צריך לקבל חשמל ממקור אחר. אם יש לכם חשמל מאוחסן, הבית שלכם ישתמש בו באופן אוטומטי. אם לא, או כאשר הכוח המאוחסן נגמר, הבית שלכם ישאב אנרגיה מהרשת כפי שהוא היה שואב ללא מערכת סולארית, ואתם תשלמו על כך לחברת החשמל כרגיל.

 

לסיכום

מערכת סולארית ביתית היא פתרון מתוחכם ויעיל, עבור בעלי בתים המבקשים לנצל את האפשרות של אנרגיה מתחדשת. על ידי הבנת החלקים השונים של המערכת והתפקוד שלה, אתם יכולים לראות את הפוטנציאל של אנרגיה סולארית לספק (לפחות) חלק ניכר מצרכי האנרגיה של הבית שלכם.

ישראל גרוסמן
ישראל גרוסמן

מהנדס בניין עם ניסיון של יותר מ-20 שנה בענף הבנייה. הוא בעל תואר ראשון בהנדסה אזרחית ותואר שני בניהול פרויקטים. ישראל עבד על מגוון פרויקטים ברחבי הארץ, כולל בניית בניינים, כבישים וגשרים.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.