קורס אוטם מורשה

A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.
תוכן עניינים

קורס אוטם מורשהאיטום בניין הוא נושא בעייתי בענף הבנייה וכאשר מבצעים אותו באופן לקוי הוא אחד מהגורמים העיקריים לכשל של הבנייה. פעמים רבות, בעקבות ליקויים באיטום הבניין מגיעות לבית המשפט תביעות על כשלי בנייה. לכן, על מנת להפחית את היקף הליקויים בתחום יש לעבור קורס אוטם מורשה. על כך נרחיב במאמר הבא. 

 

מהו קורס אוטם מורשה?

קורס אוטם מורשה הוא קורס שמכשיר ומסמיך אנשי מקצוע לאיטום ביריעות ביטומניות ובטכניקות, טכנולוגיות ושיטות איטום נוספות. כפי שציינו, פעמים רבות חלים ליקויים באיטום הבניין שמובילים לליקויים רבים בבנייה כולה. לכן, מכון התקנים הישראלי הקים תוכנית הסמכה לקבלני איטום. מכון התקנים הישראלי הוא גוף ממלכתי שמורשה להסמיך גופים ציבוריים או פרטיים. תוכנית ההסמכה לקבלני איטום מיועדת להעלאת איכות הביצוע בענף הבנייה באופן כללי ולהפחתת הליקויים בתחום האיטום. שיטת האיטום הנפוצה ביותר בארץ וגם בעולם היא איטום לגגות שטוחים על ידי יריעות ביטומניות משופרות בפולימר שמיושמות בהלחמה. לכן, תוכנית ההסמכה מתמקדת בהסמכת קבלנים לאיטום בשיטה זו. 

למה צריך?

על ידי קורס אוטם מורשה, ניתן להקנות למשתתפים בו את כל הכלים המקצועיים והטכניקות הנדרשות לביצוע עבודות איטום ברמה גבוהה ואיכותית. בקורס זה המשתתפים ילמדו כיצד לבצע עבודות איטום, כיצד לתקן כשלים באיטום, ירחיבו את הידע ההנדסי שנחוץ להצלחת פרויקטים שונים וידעו להתמודד באופן מקצועי ונכון יותר עם כשלים באיטום. לאחר הקורס למשתתפים יהיו את הכלים המקצועיים והטכניקות היישומיות לתכנן ולבצע עבודות איטום. 

 

למי מתאים קורס אוטם מורשה?

הקורס מתאים ופונה למגוון אנשי מקצוע מתחום הבנייה ומתחומים נוספים כמו תחום ההנדסה והתכנון. בין אנשי המקצוע שהולכים לקורס אוטם מורשה יהיו קבלני בנייה, קבלני איטום, מנהלי עבודה, אדריכלים, יועצים, מפקחי בנייה, חברות בנייה, יצרנים ועוד. כל אלה שמעוניינים להעשיר את הידע שלהם בתחום האיטום יוכלו לקבל את הכלים והמיומנויות הנדרשות לכך בקורס אוטם מורשה.

 

מה כוללת תוכנית הלימודים? מה הם נושאי הלימוד המרכזיים
במסגרת קורס אוטם מורשה, המשתתפים יקבלו את הכלים המקצועיים והטכניקות הנדרשות לביצוע עבודות איטום איכותיות במיוחד.
קורס אוטם מורשה הוא קורס שמתמקד בלימוד תאורטי ועיוני וכולל המחשות בשטח, סיורים, פגישות עם יצרנים ובנוסף יתבצע תרגול מעשי באתרי בנייה. במסגרת הקורס יילמדו נושאי לימוד רבים כאשר בהם נכללים גם נושאי הלימוד הבאים0 
  • הכנת גגות ותשתית לפני איטום
  • התקנים המחייבים לביצוע ואיכות האיטום
  • סוגי חומרים
  • יריעות ביטומניות תקניות
  • יריעות PVC
  • אביזרים וחומרים לשיפור עבודות איטום
  • איטום קירות חוץ עם חיפויים שונים
  • איטום בריכות ומאגרי מים
  • טיפול בכשל איטום 
  • בדיקות עם ציוד לאיתור נזילות 
  • פתרונות לנזילות מגגות
  • צנרת חודרת בקירות וברצפה

 

קבלת תעודת גמר

בתום קורס אוטם מורשה, בוגרי הקורס יידרשו לעבור בהצלחה בחינות מסכמות. יהיו גם בחינות בתיאוריה וגם בחינות מעשיות. מי שיעבור בהצלחה את הבחינות יקבל תעודת גמר מטעם מוסד הלימודים בו למד. במידה שהמשתתף בקורס עוד לא עובד איטום בהלחמת יריעות ביטומניות, הוא יקבל תעודת משתתף בקורס אוטם מורשה. במידה שירצה, הוא יוכל לבצע התמחות של מספר ימים ולהמיר את תעודת המשתתף לתעודת אוטם מורשה. 

קראו עוד: איטום חיצוני למבנה: כל הדרכים

למה חשוב להיות אוטם מורשה?

מקצוע האיטום, כמו מקצועות רבים בתחום הבנייה, הם מקצועות פרוצים שהאכיפה בהם היא מינימלית. כלומר, גם אנשים ללא ניסיון כלל יוכלו להגדיר עצמם כקבלני איטום ולבצע עבודות איטום. בדרך כלל אנשים אלה יבצע עבודות איטום עם ליקויי בנייה רבים ויפגעו בקבלני האיטום האיכותיים. בעקבות כך, ענף האיטום נפגע ויוצא מוניטין רע לבעלי המקצוע בתחום. מי שעובר קורס אוטם מורשה ועובד עם הסמכה בתחום יבצע עבודות איטום איכותיות ברמה גבוהה. בנוסף, הוא יוכל להנות מיתרונות נוספים. לדוגמא, אוטם מורשה יוכל לשמש כקבלן מורשה במשרדי ממשלה וייכלל ברשימת האוטמים המוסמכים שתופץ בקרב בונים פרטיים, אדריכלים, יזמים, חברות בנייה ועוד. בעקבות כך תהיה לו עדיפות לזכייה במכרזים. כמו כן, לאחר קורס אוטם מורשה, ניתן להצטרף לקבל תעודת הסמכת של מכון התקנים הישראלי וכך לקבל עדיפות לביצוע עבודות אצל קבלנים שחברים בהתאחדות הקבלנים והבונים. בנוסף, אוטמים מורשים יכולים להצטרף כחברים במועדון המקצועי לקבלני איטום. 

לימודי אוטם מוסמךלימודי בנייה הינו תחום לימוד רחב היקף הכולל את חקר חומרי הבניין, טכניקות בנייה וניהול פרויקטי בנייה. לימודים אלו יכולים לכלול גם לימודי אדריכלות, הנדסה ודיסציפלינות אחרות הקשורות לתהליכי בנייה של מבנים. כיוון שלימודי בנייה הם תחום רחב ומגוון, ניתן לחלק אותם לשני תחומים עיקריים: תכנון ובנייה. 

בלימודי תכנון, התלמידים לומדים כיצד ליצור תוכניות למבנים שונים ,בעוד שבלימודי בנייה הם לומדים כיצד ליישם את התוכניות הללו בשטח על מנת לבנות את המבנה. באמצעות לימוד מקצועי של רזי הבנייה התלמידים מקבלים הבנה של כל התהליך מתחילתו ועד סופו, וכך הם מסוגלים ליישם את הידע שלהם על מנת לתכנן, להקים וליצור מבנים יעילים ואפקטיביים. אחד מהתחומים הנפוצים ללימוד בענף הבנייה הוא תחום איטום מבנים, המהווה מרכיב מהותי בתהליך הקמת מבנים.

איטום מבנים – מה זה אומר ומה החשיבות בכך?

איטום מבנים הוא חלק חשוב בשמירה על סביבת מגורים בטוחה, איכותית ובריאה. תהליך זה כולל איטום של חורים, חריצים או סדקים בקירות, רצפות ותקרות שיכולים לאפשר לאוויר או למים לעבור דרכם. לרוב נעזרים בחומרי איטום כדי למנוע חדירה של מים לחללים הפנימיים של המבנה, שאלו עשויים לגרום נזק קל עד קשה לתשתיות המבנה וכן גם לבעיות אחרות כמו נזילות מים, עובש, קילוף קירות ועוד.

האיטום של המבנה עוזר גם להרחיק מזיקים, אבק ומזהמים אחרים שעלולים לחדור למבנה ולגרום לאלרגיות או לבעיות בריאותיות אחרות. ביצוע איטום במבנים מסייע להפחית את עלויות צריכת האנרגיה, זאת על ידי שמירה על אוויר קריר בפנים בחודשי הקיץ ואוויר חם בפנים במהלך חודשי החורף. עם טכניקות איטום מתאימות, בעלי בתים יכולים לחסוך כסף בחשבון האנרגיה שלהם תוך הבטחת סביבת חיים בריאה יותר למשפחתם.

לימודי איטום מבנים – מה המטרה של לימודים אלו?

כיוון שלאיטום מבנים יש חשיבות גבוהה בשמירה על איכות חיים טובה עבור הדיירים, וכן מניעה של נזקים ובעיות שעלולים להתפתח במבנה, קבלני איטום העוסקים בתחום מוכרחים לדעת כיצד לבצע את תהליך האיטום בצורה המקצועית והנכונה. כדי שיוכלו לעבוד בשטח ולצבור את הניסיון המתאים בתחום, עליהם להכיר בצורה מקצועית את כל המושגים, מונחים ויסודות הקשורים לתהליכי האיטום של מבנים. ידע זה ניתן ללמידה באמצעות לימודי איטום מקצועיים ומקיפים.

לימודי איטום הם חלק חשוב בכל פרויקט בנייה. הם עוזרים לקבוע את שיטות האיטום והחומרים הטובים ביותר לשימוש במצב נתון, כמו גם את הדרך היעילה ביותר להתקנתם. לימודים אלו מספקים גם תובנות לגבי בעיות פוטנציאליות שעלולות להתעורר במהלך תהליך הבנייה, כגון התמודדות עם נזילות מים או גילוי נזק מבני שעלול להתרחש כתוצאה מליקוי באיטום. על ידי מעבר של לימודי אוטם מוסמך, קבלנים יכולים להבטיח שהפרויקטים שלהם יהיו איכותיים, עמידים ובטוחים וכך גם המוניטין שלהם יהיה מוכר ומוערך בענף הבנייה.

איך קבלני בנייה הופכים להיות אוטמים מוסמכים?

כיוון שתחום האיטום בתהליך הבנייה הוא נושא מהותי שדורש עבודה מוקפדת ויסודית, קבלני איטום נדרשים לבצע את עבודתם בצורה האיכותית ביותר כדי להעניק למבנה את מעטפת האיטום הטובה ביותר. בכדי שזה יקרה עליהם לקבל הכשרה מתאימה לכך באמצעות לימודי אוטם מוסמך, שאלו הם לימודים מקיפים ומקצועיים המסמיכים אותם להיות קבלני איטום מורשים על פי מכון התקנים הישראלי.

לימודי המקצוע של אוטם מוסמך יעניקו למשתתפים ידע וסקירה מקיפה על הסוגים השונים של חומרי איטום, שיטות וטכניקות המשמשות באיטום מבנים ותהליכי עבודה חשובים אחרים. המשתתפים בקורס אוטם מורשה ילמדו כיצד לבחור את החומרים הנכונים לפרויקט שלהם וכיצד ליישם אותם בצורה נכונה. בנוסף, הם יקבלו הבנה של החשיבות של תחזוקה ותיקון נכונים במקרה של ליקויי איטום להגנה ארוכת טווח מפני נזקי מים. לאחר סיום קורס זה, המשתתפים צריכים להיות מסוגלים ליישם בביטחון את הידע שלהם בעת תכנון או עבודה על פרויקטי איטום בנייה.

מה היתרונות של לימודי אוטם מוסמך?

בדומה לתחומים אחרים הקיימים בענף הבנייה, גם תחום האיטום אינו מעוגן בחוק ואינו כולל תקנות מחייבות כלפי בעלי מקצוע העובדים בתחום. כתוצאה מכך כל אדם חסר ניסיון יכול לבצע עבודות איטום בצורה שאיננה מקצועית, דבר העשוי להוביל לליקויים קלים עד קשים עבור מנהלי עבודה בפרויקטים, קבלנים מוסמכים המעסיקים קבלני משנה וגם עבור הדיירים שמאכלסים את המבנה שעבר עבודת איטום לא איכותית ותקינה.

לכן באמצעות לימודי אוטם מוסמך בעל המקצוע יוכל לבצע את עבודתו בצורה המקצועית, האיכותית והטובה ביותר וכך גם יקנה לעצמו מוניטין גבוה ומיתוג כבעל מקצוע איכותי שכדאי להיעזר בשירותיו. בנוסף, אוטם מוסמך שעמד בהצלחה בקורס וקיבל הסמכה מתאימה רשאי לבצע עבודות קבלניות כקבלן מורשה, וכן יוכל להגיש את מועמדותו לביצוע פרויקטים גדולים וריווחים כמו מכרזים ציבוריים, ממשלתיים וכו'.

היכן אפשר ללמוד קורסי בנייה מקיפים ומקצועיים?

יש מכללות ויחידות חוץ שונות המציעות לקבלנים ללמוד קורסים מקצועיים בענף הבנייה, כמו לימודי אוטם מוסמך, אך כדאי לבחור מוסד לימוד המאפשר מתכונת לימודים התואמת את דרישות משרד העבודה והרווחה.

ישראל גרוסמן
ישראל גרוסמן

מהנדס בניין עם ניסיון של יותר מ-20 שנה בענף הבנייה. הוא בעל תואר ראשון בהנדסה אזרחית ותואר שני בניהול פרויקטים. ישראל עבד על מגוון פרויקטים ברחבי הארץ, כולל בניית בניינים, כבישים וגשרים.

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
A problem was detected in the following Form. Submitting it could result in errors. Please contact the site administrator.